Hoe maak je van een ruwe schets van de art director een knaller van een beeld?
Dat foto’s minder concreet zouden zijn dan teksten is eigenlijk een misverstand. In reclamebureaus werken art directors hard om reclamebeelden precies dat te laten zeggen wat bedoeld wordt. En net zoals bij tekst speelt elk detail een rol.
Een schets geeft de aanzet, maar wat het beeld precies zegt, krijgt de laatste klemtoon in de retoucheafdeling.
Teamwork troef
Wanneer de art director een schets bezorgt aan een team van fotografen en retoucheurs, start eigenlijk een verrassend ingewikkeld proces. Alle beeldmateriaal moet van bij de start afgestemd zijn op elkaar, zodat de eindmontage toelaat om een naadloos beeld te maken dat er niet uitziet als een stuntelige fotocollage. Voor complexe beelden is het dus zeker geen overbodige luxe om retoucheurs er al van bij de beginfase in te betrekken. Die kunnen immers vooraf inschatten welke aanpassingen mogelijk of sneller zijn in post-productie.
Eigen opnames
De beelden die de art director zelf laat shooten, kan hij of zij in principe zelf bepalen. Maar het is heel belangrijk om te blijven focussen op het gewenste eindbeeld. Een verkeerde lichtopstelling, compositie, lens, of gezichtspunt hypothekeren heel snel een makkelijke constructie van het eindbeeld. Fotografen hebben immers de neiging om mooie beelden te maken, en reageren op wat ze zien door de lens, niet op een fictief eindresultaat. De aanwezigheid van de art director is geen overbodige luxe.
Adders onder het gras
Vooral een verkeerd perspectief zorgt ervoor dat de foto niet meer past in het eindresultaat. Maar ook een belichting helemaal anders dan die van het eindbeeld strooit nogal wat roet in het eten wat sfeer betreft. En lensvervormigen kunnen er ook voor zorgen dat het beeld wat wringt in de eindmontage.
Stockfotografie
Er zijn ontzettend veel stockfoto’s beschikbaar. Maar ook voor een goeie art director blijft het altijd moeilijk om het juiste beeld te vinden dat mooi versmelt met de andere beelden in de montage. Bovendien bevatten veel goeie achtergrondbeelden storende elementen voor het eindbeeld, of zijn ze anders georiënteerd, waardoor er extra retouche nodig is om storende elementen te wissen én het gat te vullen waar ze stonden.
Het finale afstemmen
Om van de collage een echt beeld te maken is er meestal nog wat correctie nodig. Met kleine aanpassingen qua kleur, scherpte en contrast is het mogelijk om voorgrond, onderwerp en achtergrond helemaal op elkaar af te stemmen, zodat het één coherent geheel wordt.
De enige leidraad hierin is een oog voor fotografie. Een foto construeren is immers niet zo verschillend van een foto nemen. Alle beslissingen die een fotograaf maakt wanneer hij een foto neemt, worden ook genomen wanneer men een collage maakt.
Afstemmen betekent trouwens niet dat voorgrond en achtergrond helemaal gelijk moeten zijn, een berg in de verte wordt in de realiteit ook anders belicht dan een onderwerp op een tafel dat waarschijnlijk belicht wordt door kunstlicht.
Kleurperspectief
Dikwijls vergeten maar al toegepast door renaissance-meesters is het kleurperspectief. Onderwerpen in de verte zijn minder gesatureerd en contrastrijk. Dit zorgt voor een mooi en realistisch contrast tussen voor en achtergrond. Reclamemakers passen deze techniek meestal ook toe maar dan op een meer gestileerde manier: de bijna witte achtergrond zorgt voor fel contrast, mooie contouren en een frisse look.