FotomontagePhotoshop packshot detoureren retoucheren photoshop photoshopper beeldbewering beeld

Art director zoekt Japans stilleven op maat

packshot detoureren retoucheren photoshop photoshopper beeldbewering beeld

Hoe maak je van een ruwe schets van de art director een knaller van een beeld?

Dat foto’s minder concreet zouden zijn dan teksten is eigenlijk een misverstand. In reclamebureaus werken art directors hard om reclamebeelden precies dat te laten zeggen wat bedoeld wordt. En net zoals bij tekst speelt elk detail een rol.
Een schets geeft de aanzet, maar wat het beeld precies zegt, krijgt de laatste klemtoon in de retoucheafdeling.

Teamwork troef

Wanneer de art director een schets bezorgt aan een team van fotografen en retoucheurs, start eigenlijk een verrassend ingewikkeld proces. Alle beeldmateriaal moet van bij de start afgestemd zijn op elkaar, zodat de eindmontage toelaat om een naadloos beeld te maken dat er niet uitziet als een stuntelige fotocollage. Voor complexe beelden is het dus zeker geen overbodige luxe om retoucheurs er al van bij de beginfase in te betrekken. Die kunnen immers vooraf inschatten welke aanpassingen mogelijk of sneller zijn in post-productie.

Eigen opnames

De beelden die de art director zelf laat shooten, kan hij of zij in principe zelf bepalen. Maar het is heel belangrijk om te blijven focussen op het gewenste eindbeeld. Een verkeerde lichtopstelling, compositie, lens, of gezichtspunt hypothekeren heel snel een makkelijke constructie van het eindbeeld. Fotografen hebben immers de neiging om mooie beelden te maken, en reageren op wat ze zien door de lens, niet op een fictief eindresultaat. De aanwezigheid van de art director is geen overbodige luxe.

Adders onder het gras

Vooral een verkeerd perspectief zorgt ervoor dat de foto niet meer past in het eindresultaat. Maar ook een belichting helemaal anders dan die van het eindbeeld strooit nogal wat roet in het eten wat sfeer betreft. En lensvervormigen kunnen er ook voor zorgen dat het beeld wat wringt in de eindmontage.

iStock Mount Fuji gebruikt door BIlderbilder

Stockfotografie

Er zijn ontzettend veel stockfoto’s beschikbaar. Maar ook voor een goeie art director blijft het altijd moeilijk om het juiste beeld te vinden dat mooi versmelt met de andere beelden in de montage. Bovendien bevatten veel goeie achtergrondbeelden storende elementen voor het eindbeeld, of zijn ze anders georiënteerd, waardoor er extra retouche nodig is om storende elementen te wissen én het gat te vullen waar ze stonden.

Het finale afstemmen

Om van de collage een echt beeld te maken is er meestal nog wat correctie nodig. Met kleine aanpassingen qua kleur, scherpte en contrast is het mogelijk om voorgrond, onderwerp en achtergrond helemaal op elkaar af te stemmen, zodat het één coherent geheel wordt.

De enige leidraad hierin is een oog voor fotografie. Een foto construeren is immers niet zo verschillend van een foto nemen. Alle beslissingen die een fotograaf maakt wanneer hij een foto neemt, worden ook genomen wanneer men een collage maakt.

Afstemmen betekent trouwens niet dat voorgrond en achtergrond helemaal gelijk moeten zijn, een berg in de verte wordt in de realiteit ook anders belicht dan een onderwerp op een tafel dat waarschijnlijk belicht wordt door kunstlicht.

Kleurperspectief

Dikwijls vergeten maar al toegepast door renaissance-meesters is het kleurperspectief. Onderwerpen in de verte zijn minder gesatureerd en contrastrijk. Dit zorgt voor een mooi en realistisch contrast tussen voor en achtergrond. Reclamemakers passen deze techniek meestal ook toe maar dan op een meer gestileerde manier: de bijna witte achtergrond zorgt voor fel contrast, mooie contouren en een frisse look.

3DBrandingFotografie photo editing profesional expert photoshop beeldbewerking compilatie

Van urbex-locatie naar interieurbeeld

beeld retouche beeldbewerking photoshop reclame fotografieart director retoucheur beeld retouche beeldbewerking photoshop reclame fotografie

Van urbex-locatie naar afgelikte interieurfoto

Niks moeilijkers dan voor één keer helemaal je goesting mogen doen. Geen briefing, geen art directors die een concreet eindbeeld vroegen. Gewoon een beeld kiezen en zien waar onze drang naar schoonheid en afgeliktheid ons bracht. En omdat goeie retouches zo hard kloppen en zo vanzelfsprekend lijken hieronder een soort verslag van de doorlopen stappen.

Institut de chimie et métallurgie

Zo heette het gebouw dat Marianne gefotografeerd had tijdens een urbex-expeditie. Een mooi art déco-gebouw in Luik uit 1937, ontworpen door Albert Puters en algemeen bekend in het urbex milieu. Op het moment van de opname was het gebouw al van gezegende leeftijd en dat was er aan te zien. Een ideaal vertrekpunt dus om ons retoucheertalent op los te laten.

Stap 1: de stoffige opslagplaats

Gewoon starten met de foto vonden we maar niks, We wilden ook als startfoto een foto met een verhaal, een beeld zoals in een game, met details die de vergane glorie nog meer in de verf zetten. En omdat we het beeld ook breder wilden krijgen waren we ook verplicht om wat beeld bij te bouwen. De lichtinval en de extreme vervormingen door de positie aan de rand in een breedhoekopname verplichten ons snel om onze zoektocht in stockbeelden stop te zetten en over te schakelen op 3D-materiaal.

Het moeilijkste was de ruimte in 3D na te maken zoadat alles metéén in het juiste perspectief zat. Maar toen dat klopte werd het een feest om low-poly automodellen en zelfgemaakte reuzeventilatoren naadloos te zien verschijnen in onze blanco linkerkant. Tijdens het renderen hebben we alle registers opengezet: een 3D-lichtbron met zichtbare lichtstralen én schaduwen, veel indirect licht, en wat virtuele stofwolken. Ongelooflijk hoe enthousiast we werden toen we een oud, stoffig beeld nog stoffiger zagen worden. We grepen bijna spontaan naar onze puffer.

Masterbeeld nieuw plaffond

Stap 2: het trendy interieur

Onze zelfgemaakte briefing voor het eindbeeld was eigenlijk eenvoudig. Het modernistisch gebouw weer in zijn glorie herstellen, en als het kon liefst met wat eigenzinnige details. Alle afgebladderde verf dus weer bijklonen, hier en daar wat curves en daarna mooie kleuren kiezen, dat was ongeveer wat we voorzien hadden. De retouche bleek echter niet van een leien dakje te lopen. Ondertussen hadden we immers zowel het startbeeld als van het eindbeeld heel precies gedefinieerd, en het verschil tussen beide was erg groot geworden. Vooral het plafond bleek zo weinig niet verweerde stukjes te hebben dat klonen onmogelijk werd. Noodgedwongen schakelden we dus nog eens over op onze virtuele 3D-kopie van dezelde ruimte.

photo editing profesional expert photoshop beeldbewerking compilatie

Stap 3: een nieuw plafond

Onze ruimte was al voorzien van rudimentaire muren en een plafond die als enig doel hadden het licht tegen te houden op plaatsen waar geen raam zat, zodat onze lichtinval klopte met het echte gebouw. Simpele vlakken dus , zonder textuur of relief. Totaal niet geschikt om ons plafond te gaan vervangen door zijn 3D-evenbeeld. Het was dus noodzakelijk om gewelf per gewelf een nieuw plafond te modelleren, met inbegrip van alle Art Deco ornamenten. Na het renderen moesten de schaduwen bovendien dezelfde lichtbron suggereren als bij het gefotografeerde beeld. Doordat we het voor- en na-beeld wilden laten overvloeien in elkaar moesten daarbovenop nog eens alle lijnen in het plafond naadloos kloppen met het gefotografeerde beeld. Absoluut geen sinecure trouwens, ondermeer omdat we geen plan en geen afmetingen hadden van het gebouw.

Stap 4: de aankleding

Hoe mooi onze nieuwe ruimte ook gerenderd, gekloond en gekleurd was, als bannerbeeld werkte het niet. Onze ogen en hersenen gingen elke keer weer op zoek naar een houvast, een onderwerp van de foto of een verhaal en dat was er niet. Het eindbeeld loste precies zijn beloofde verwachtingen niet in, het liet de kijker op zijn honger zitten, net zoals een foto van een wielerwedstrijd waar toevallig geen enkele renner passeert.

We besloten het dus aan te kleden. En ook dan bleek dat stockfoto’s ons niet verder zouden helpen. Een zithoek wordt immers nooit gefotografeerd vanaf kniehoogte. Dat weten we pertinent zeker na een zoektocht in pagina’s vol stockbeelden. En een zithoek wordt in een breedhoek-opname zelden aan de rand van een foto geplaatst waar de lensvervorming hem wringt in een heel bizarre, onnatuurlijk ogende hoek. We gingen dus weer aan de slag met 3D-modellen in onze 3D-ruimte. Met Minotti-salons, decoratie, boeken en planten van ons 3D-warenhuis.

De vloerhoogte bleek heel delicaat en werd gaandeweg met heel kleine stapjes aangepast om de zithoek helemaal te doen kloppen in de ruimte. Net alsof de vloer een scharnier had aan de horizon en wij de vloer naar beneden konden draaien om minder zijkant van de zetels te kunnen zien, en meer bovenkant.

Fusion Retouch

Bij reclamebureaus wordt meestal vooraf beslist of moeilijke beelden door een fotograaf word gemaakt en nadien wordt geretoucheerd, of dat het door een 3D-man/vrouw wordt gemaakt.

Dat verschil maken wij niet.

Bilderbilder beslist tijdens de retouche met welk soort software de bewerkingen gemaakt worden. We gebruiken meestal Adobe Photoshop, maar ook Capture One bij RAW-beelden, of Adobe Illustrator en 3D-software als perspectief een belangrijke rol speelt.

Daarbij blijven we wel rekening houden met de gewenste look; 3D -realisme en foto-realisme zijn immers heel andere stijlen. 

Onze jarenlange ervaring zorgt ervoor dat we die software door en door kennen en makkelijk kunnen inschatten waarmee we snelst tot een goed resultaat komen.

Interieur bilderbilder interiorphotography interior fotografie beeldretouche expertpackshot detoureren retoucheren photoshop photoshopper beeldbewering beeld

Interieur- of woningbeeld?

Hoe worden interieurfoto’s echt inspirerend?

Interieurbeelden worden sfeervolle reportages voor woonmagazines en woonboeken. Als lezer — of kijker— wordt je onmiddellijk opgezogen in het interieur, precies alsof je er fysiek op bezoek zou gaan. En het triggert je fantasie bovendien over de aanpalende ruimtes, of de tuin, net alsof je er op bezoek zou zijn. Inteurieurbeelden bieden je dus niet alleen inspiratie, maar nemen je eigenlijk mee naar nieuwe bestemmingen?
packshot detoureren retoucheren photoshop photoshopper beeldbewering beeld

Interieurfotografie

Persoonlijke, inspirerende sfeerbeelden

Voor interieurfotografie is sfeer weergeven het belangrijkste doel. Een leuke sfeer zorgt ervoor dat je je quasi meteen thuis voelt in de locatie op de foto. Het beeld veroorzaakt een soort enthousiasme. Je zou er meteen willen wonen. Natuurlijke lichtinval is daarbij cruciaal. En als dat licht goed zit — of meer in de verf gezet wordt — wordt het interieur veel aantrekkelijker.

Rust zorgt voor een ‘zelfzekerder’ beeld met meer impact

Om het beeld rustiger te maken en beter op de drager te integreren werken we ook het perspectief bij, zodat alle vertickale lijnen écht vertikaal worden. Dat betekent bijvoorbeeld dat de deuren aan de rand van het beeld evenwijdig lopen met de vertikale randen van de advertentie of het drukwerk. Is de opname loodrecht op de achterliggende muur of raampartij dan worden ook die horizontale lijnen perfect horizontaal gezet. Ook dat geeft rust en meer impact aan een beeld. Bij creatievere fotografie met nadruk op perspectief hoeft dit natuurlijk niet. Een beeld van onderaan een traphal heeft net nood aan convergerende perspectieflijnen om de ruimte tot zijn recht te laten komen.

Geen afleiding

Storende elementen zoals beschadigingen, vuil, kreukels, stopcontacten en kabels zorgen voor veel afleiding in een beeld, en hebben de neiging onnodig veel aandacht op te eisen. Die worden dus weggeretoucheerd. Dat geldt ook voor sommige objecten die achteraf toch minder passend blijken in de compositie. Een stapel boeken in tegenlicht kan bijvoorbeeld een veel te donkere slagschaduw veroorzaken.

interieurfotografie produktfotografie culinair food photography photoshop freelance beeldbewerking gent

Licht bijsturen

Een fotograaf werkt meestal met een combinatie van natuurlijk licht en flitsers, zodanig dat de sfeer van de natuurlijke lichtinval overeind blijft, maar zonder de nadelen ervan; schaduwpartijen worden opgelicht om ook daarin de details van het interieur mooi weer te geven. Dat evenwicht wordt indien nodig ook bijgestuurd.  Ten voordele van méér sfeer of méér detail in de donkere partijen.

interieurfotograaf fotografie beeldretouche freelancepackshot detoureren retoucheren photoshop photoshopper beeldbewering beeld
magazine editing editor editorial photoshop expert raw photo interior

Kleur bijsturen

Dat de kleuren in een foto zijn het gevolg van rechtsreekse lichtinval dat weet iedereen. Maar het is veel complexer. Elk onderdeel in een opname projecteert ook indirect licht op de andere onderdelen van de foto. Dat zorgt voor minder frisse kleuren. Een blauwe sofa in een beige interieur wordt deels belicht door de reflectie van geelachtig licht van de muren. Dat heet een kleurzweem. Wordt die kleurzweem geneutraliseerd dan krijg je meer impact in het beeld.

Een kleurzweem verschijnt bovendien nooit in de volledige foto. Dat betekent dat het retoucheren van een kleurzweem meestal niet globaal kan gebeuren, en alleen op weloverwogen, precieze delen van het beeld.

FotomontagePhotoshop branding beeldcompilatie digitaal beeldretouche photoshop retoucheur belgie

Point-of-sale materiaal zonder beelden

bilderbilder Poin-of-sale materiaal pos-materiaal pos advertising branding produkt lifestyle magazine

Point-of-Sale materiaal zonder beelden

Je start met een business, maar alles zit nog in productie, waardoor je geen beeldmateriaal kan fotograferen voor point-of-sale materiaal. Bilderbilder kwam met een oplossing voor Beaurage. Hier zijn wat tips om ervoor te zorgen dat je relevant en overtuigend promotiemateriaal kan ontwikkelen terwijl je product nog in de kinderschoenen staat.

Packshots kun je faken

Op basis van ontwerpfiles is het mogelijk om een realistisch beeld van je product te gaan maken. Wanneer je weet hoe het product er gaat uitzien is het dus relatief makkelijk om de meeste man-made producten en de meeste verpakkingen te ilustreren zonder eigen fotomateriaal. In dit geval was een balkvormige doos de eenvoud zelf. Het product zelf — de fles — was makkelijk te vinden bij de leverancier van de fles. En toen we de ontwerpbestanden kregen hadden we snel een levensecht productbeeld.

Hout, groen en water

Het parfum zelf gaf na wat gebrainstorm en tests met stockbeelden zelf de aanleiding tot de visual. Zoals het hoort. Een lichtgroen gekleurd parfum met toetsen van frisse bloemen en houterige geuren… De link met een frisgroen bos was snel gelegd. Onze marketing- en packaging-ervaring uit een vorig leven kwam heel goed van pas om aan te voelen hoe goed de gezochte bosbeelden klopten met het product. Het point-of-sale materiaal moest een geur oproepen, fris en fruitig, aanwezig, jong… Materie die je wel aanvoelt, maar die alleen in ellenlange papers van psychoanalitici kunnen uitgelegd worden, en niets te maken hebben met stijl of esthetiek.

Stockbeelden of fotograferen?

Laat ons duidelijk zijn, om het eindresultaat voor te stellen om klanten toelaten te kunnen kiezen, zijn er weinig opties. Schetsen geven enkel een lay-out of een vlakverdeling weer. Daar ben je niks mee voor beelden die associaties moeten oproepen, of een bepaalde stijl moeten weergeven. Om weer te geven wat het moet worden, doen we dus dikwijls beroep op reeds gemaakte beelden. Voor het definitieve eindbeeld dat tot in de puntjes af moet zijn heb je wel opties: hoge-resolutie stockbeelden of een fotoshoot.

Fotografie?

Een beeld op locatie shooten vergt wat voorbereiding. Je moet eerst de goeie locatie vinden, en je moet ervoor zorgen dat er geen verrassingen opduiken op het moment dat je de shoot gepland hebt. Verrassing nummer één is het weer. Er zijn zelden momenten in België dat je honderd procent zeker kan zijn van het weer. Maar zo kunnen er nog wat onverwachte factoren ferm roet in het eten gooien. Het seizoen bijvoorbeeld; een bos in de winter of de herfst ziet er heel anders uit dan een fris, ontluikend en mistig lentebos.

Je wordt wel beloond met heel wat voordelen: je bent de enige eigenaar van het beeld, dus het kan niet onverwacht opduiken in communicatie van andere bedrijven. Bovendien kun je onderdelen apart shooten in dezelfde lichtomstandigheden waardoor je nog beter het ultieme eindbeeld kan samenstellen. En ook niet onbelangrijk: je kan het beeld veel ruimer kaderen waardoor je nadien minder moeite hebt om het beeld aan te passen aan andere formaten.

FotografieFotoretoucheMode bilderbilder fashion retouche van modefoto's

Strakke packshots: Scandinavisch met witte tinten

fashion retouche van modefoto's
fashion retouche van modefoto's
bilderbilder fashion retouche van modefoto's

Strakke packshots van exclusieve handtassen.
Met supermodel.

Een nieuwe collectie handgemaakte handtassen en een supermodel. Maar geen fotograaf.

Als een modeontwerper je benadert voor strakke packshots voor exclusieve, lederen handtassen en metéén ook zorgt voor een supermodel, dan begint het al kietelen. Maar wanneer we ook zelf de beelden moeten maken, dan worden we heel enthousiast.

De vraag

BilderBilder werd benaderd door een ontwerpster van handgemaakte lederen handtassen om in samenwerking beelden te creëren van haar nieuwe collectie. Samen met haar styliste had zij al een clean en sereen moodboard gemaakt en was er een heel duidelijk idee van hoe de beelden moesten worden.

De vraag voor BilderBilder was dit uit te voeren, zowel de fotografie als de beeldbewerking.

Dat wij het hele proces  op die manier kunnen uitwerken is niet altijd het geval maar het is wel heel prettig. Fotografie en retouche kunnen perfect op elkaar afgestemd worden en dat zorgt voor een vlotte samenwerking en resultaat.

Zachte witte beelden

Een witte achtergrond met witte kaders en model met wit kleedje waarop de nieuwe collectie handtassen gepresenteerd zou worden. De ontwerpster wilde graag mooie zachte beelden zodat haar handgemaakte tassen een duidelijk contrast vormden met de rustige bleke achtergrond. Het model werd gevraagd een serene pose aan te nemen zodat niet zij maar de producten op te voorgrond kwamen te staan.

Uitwerking en resultaat

De shoot verliep volgens planning maar door de verschillende lichtbronnen en het vele wit in het beeld was de witbalans niet juist. Alle foto’s vertoonden een storende groene kleurzweem. Dat is geen fout, en ook geen onoverkomelijk probleem, het is eerder inherent aan fotografie. En zeker wanneer retoucheurs fotograferen.

Qua kwaliteit, scherpte en sfeer zaten de beelden wel helemaal goed. Vooral de sfeer was de cruciale factor voor de styliste. In postproductie werd dan ook eerst de kleurzweem uit de beelden verwijderd. Daarna werd in overleg met de ontwerpster een selectie van beelden gemaakt die verder geretoucheerd werden voor de website en social media.

Het was niet de bedoeling in postproductie de beelden essentieel te veranderen. Bij sommige shoots wordt verregaande retouche gezien als essentieel onderdeel van het fotografisch proces. Hier was het de bedoeling details te optimaliseren, de kleuren juist te zetten van de tassen en onregelmatigheden zoals kreuken en vlekjes wegnemen. Kleine aanpassingen om de serene beelden nog sterker en overtuigender te maken.

De witbalans

Witte beelden hebben hun eigen spelregels. Het wit moet neutraal zijn en mag geen enkele kleurzweem hebben. Wordt het wit te donker dan heb je grijs, maar wordt het wit te wit dan worden de beelden hard, eerder meer reclameachtig dan fashion. Bovendien moeten witte elementen zoals kleedjes toch voldoende contrasteren op de achtergrond.Witte beelden retoucheren is dus ene kwestie van heel subtiele aanpassingen.

Verrassend genoeg blijft het wit wel kleur bevatten. De saturatie van alle witte partijen naar nul herleiden, zodat je eigenlijk een stukje zwart-wit foto in je kleurenbeeld verkrijgt is dus absoluut geen oplossing.

FotoretouchePhotoshop bilderbilder fotograaf foto editing interior interieur magazine online content shutterstock

Retoucheur maakt het goeie weer

creative content reclame campagnefoto bewerken bewerking kleurcorrectie lichtcorrectie beeldbewerking reclameretoucheur beeldbewerking freelance expertfoto bewerken bewerking kleurcorrectie lichtcorrectie beeldbewerking reclame

Wat doet toning voor je beeld? 

Toning is een term die oorspronkelijk vooral gebruikt werd bij het aanpassen van kleuren van filmmateriaal. Toning zorgt ervoor dat je beelden veel meer sfeer krijgen door het wit van de highlights een bepaalde kleur te geven, en het zwart van de schaduwen een ander kleur. De meest gebruikte kleuren zijn geel of oranje voor de witte partijen en blauw voor de donkere tinten. Dit zijn complementaire kleuren waardoor het effect nog versterkt wordt. Het effect met deze kleuren valt te vergelijken met de belichting tijdens een zonsondergang. Er is ook een tendens om beelden te ’tonen’ in een soort vintage-stijl die heel erg doet denken aan oude kleurenfoto’s.

Veel social media apps bieden via hun kleurfilters of -effecten ook een soort toning aan. Het succes ervan bewijst dat toning de impact en de sfeer van doorsnee foto’s een ferme upgrade kan geven.

Hier een filmpje op youtube dat mooi uit de doeken doet wat toning precies doet.

Vrolijk beeld op sombere dag

Al heb je een shoot nog zo zorgvuldig gepland, soms zit het licht én het weer echt niet mee. Maar ook dan hoef je niet metéén de shoot opnieuw te doen, en de fotograaf, het model én de locatie terug te boeken. Er is een goedkopere en snellere oplossing: grondige retouche.

Strakke briefing

Bij een professioneel creatieproces, zoals bij reclamebureaus of fotostudio’s, is er meestal weinig ruimte om af te wijken van het voorgestelde concept. De foto wordt geschetst en door verschillende afdelingen goedgekeurd. Hiervan afwijken is meestal geen optie meer na algemene goedkeuring; het beslissingsproces is immers te complex. Bovendien verwachten de klanten van een reclamebureau steevast dat onvoorziene omstandigheden opgelost worden, daar heb je nu eenmaal professionals voor.

Strakke planning

Voor shoots op locatie en met modellen, is hershooten meestal ook geen optie. Wanneer fotografen, locaties, modellen en stylistes weer beschikbaar zijn op één en dezelfde dag, is de deadline voor aflevering van het fotomateriaal misschien al verstreken. Als een hershoot al haalbaar is, verdubbelt bovendien de kostprijs van het beeld onmiddellijk. Hershooten is dus quasi altijd een vervelende beslissing met gevolgen op het vlak van budget, timing en planning.

Retouche als vangnet

Om het beeld weer conform de briefing te krijgen moest vooral de achtergrond onder handen genomen worden. Een grote uitdaging, want reflecties op de ramen in combinatie met de lichte kleuren van de achtergond lieten ons weinig opties om er een vrolijk, kleurrijk en warm winterbeeld van te maken. Het beeld was bovendien onderdeel van een reeks waardoor het onvermijdelijk dezelfde look-and-feel van de andere beelden moest hebben.

Maar ook wanneer de juiste accesoires niet voorhanden zijn tijdens de shoot, is retouche essentieel. Zo verlies je geen tijd, wordt je planning niet overhoop gegooid, omdat je na de shoot toch over een grote mate van editeerbaarheid beschikt.

Juiste kleuren

Bij producten die verkocht worden is kleurretouche eigenlijk altijd nodig. Zeker bij kledij is het noodzakelijk om de kleuren af te stemmen op het staal. Het omgevingslicht en kleurreflecties van muren of vloer zorgen er immers voor dat bij de opname de kleuren drastisch veranderen. Maar ook optische effecten bijvoorbeeld wanneer twee complementaire kleuren tegen elkaar geplaatst worden laat de kleuren anders lijken. Een rode appel op een groene achtergrond toont bijvoorbeeld altijd roder, terwijl dezelfde appel op een knalrode achtergrond eerder vuilrood wordt. Bij artistieke foto’s is er veel meer vrijheid over alle kleuren, maar als het beeld gebruikt wordt in een commerciële situatie — folder, webshop, warenhuis — dan is de juiste kleur heel erg bepalend over het succes van de verkoop.

FotomontagePhotoshop bilderbilder beeldbewerking gent

Beeldbewerking maakt van tuintafel een garden party

bilderbilder beeldbewerking gentbilderbilder beeldbewerking gent

Zonnige kleuren

Het valt moeilijk te omschrijven wat je precies moet doen om een beeld echt zonnig te laten lijken. ‘Maar dan moet je de shoot doen op een zonnige dag!’ hoor ik je denken. Nee, een shoot met volle zon zorgt meestal voor keiharde zwarte schaduwen, en voor minder detail in de hooglichten en de schaduwen. Alle kleuren warmer maken, of de saturatie globaal verhogen is meestal ook geen goeie oplossing. Het is meer beeldbewerking in kleine stapjes waarin je met elk kleur iets anders doet, totdat het plots het ideale fotogevoel weergeeft. Veel heeft ook te maken met de mate waarin de lucht zichtbaar is of de gras- en boompartijen. Een klein stukje lucht moet soms blauwer worden dan een groot stukje lucht. En zo zijn er heel veel spelregels die allemaal afhankelijk zijn van elkaar. Het is de combinatie van aanpassingen die het juiste gevoel creëert.

Zonnige productshot via beeldbewerking

Wil je mensen echt zin laten krijgen in een bijzet-tuintafel, dan is het idee om die tafel af te beelden op een soort tuinfeestje de meest voor de hand liggende strategie. Creatief gezien kun je veel origineler uit de hoek komen, maar goedkope basisproducten verkopen beter wanneer je ze afbeeldt in hun natuurlijke habitat, in een vrolijke setting, of beide samen. En het kan via beeldbewerking, ook al is er helemaal geen feestje tijdens de shoot.

Te koop: zonnige dag met tuintafel

Bij beelden van basisproducten doet een goed gekozen — of goed gefotografeerde — achtergrond wonderen. Het product wordt op slag overtuigender omdat de focus verschuift van een doorsnee product naar een sfeerbeeld dat een heel ander verhaal vertelt. In plaats van een beeld van een tuintafel wordt het een beeld van een zonnige dag in de tuin. En daar is een consument veel gevoeliger voor.

Dieptezicht

Ook al start je met een heel frontale muur-opstelling om het product duidelijk  in profiel weer te geven, in post-productie resten er tal van mogelijkheden om er een boeiend en mooi beeld van te maken. Eén ervan is het creëren van diepte. Een beeld met diepte laat de kijker makkelijker en rustiger het beeld interpreteren, en neemt je wat meer mee in een boeiende omgeving die je uitnodigt om verder te wandelen. Ook met je ogen.

Diepte creëren heeft soms ook een nadeel. Bleke objecten contrasteren minder met een stuk verre achtergrond. Dat zijn de wetten van het kleurperspectief. Dan is het zoeken naar een compromis dat ervoor zorgt dat de diepte én het contrast overeind blijven. In dit geval zorgde de haag al voor de ideale oplossing.

3DBranding Fotobewerking voor branding en packaging

3D-beeld als pijler van een merkstrategie

detoureren achtergrond background lifestyle beelddigitale beeldretouche editing photoshop expert reclamecampagne pos

Een gestileerd 3D-beeld als hoofdonderdeel van een merk

Water verkopen is een beetje zoals lucht verkopen. Het is alom tegenwoordig maar je ziet het niet. En water van merk X ziet er identiek uit als water van merk Y. Wie water wil verkopen heeft dus een sterk merk nodig, en een sterke stijl, en vooral sterke visuals die water weergeven op een manier die de consument aanspreekt.

Merk-identiteit

Bij veel retailmerken wordt de identiteit van het merk hoofdzakelijk gedragen door de verpakking van je product. Beelden van de verpakking worden dikwijls meer gebruikt dan het logo alleen. Het is dus een goeie strategie om belang te hechten aan die beelden en zo zo nauwkeurig mogelijk te gaan definiëren. Die beelden passen ook in een long-term strategie en gaan zo een cornerstone vormen in je communicatie.

Fotobewerking voor branding en packaging

Productcodes

Water is een verhaal apart. Om het als zodanig herkenbaar en overtuigend te maken in warenhuizen, wordt meestal blauw gebruikt. Wanneer het water zichtbaar is doorheen je verpakking, of een heel typische verpakking heeft die consumenten associëren met water heb je meer vrijheid. Bij Lifjalla zit het water echter in een atypische bag-in-box verpakking, waardoor je alle troeven moet uitspelen om het als drinkwater verkocht te krijgen aan de consument. Je moet ze immers niet alleen een nieuw merk leren kennen, je moet hen bovendien ook vertrouwd maken met een uitzonderlijke verpakking.

Merkwaarden

Daarbovenop wil je de merkwaarden van je product zichtbaar maken in je beelden. Het komt er dus op aan om het beeld zodanig aan te passen dat het bijvoorbeeld luxueus oogt, of ambachtelijk zoals bij veel gin-merken, of exotisch zoals bij veel koffie-merken, of efficiënt zoals bij alle scheermateriaal. In dit geval moest Lifjalla jong en fris ogen, kwalitatief en een trendy kantje hebben.

Implementatie

Het Lifjalla-beeld van het glas werd aangepast volgens het reclamemedium. Er werd een aangepaste versie gemaakt voor quadrichromie met een extra Pantone-kleur en blinkende spotvernis voor de verpakking bijvoorbeeld. Maar er werden ook simulaties gemaakt om het product in allerlei alledaagse beelden te monteren. In gestapelde paletten bijvoorbeeld voor de sales-afdeling. Of als blikvanger in een simulatie van een onfotografeerbare water-fabriek.

Het mooiste is dat het glas, oorspronkelijk zo ontworpen om modern te ogen op een verpakking, nadien ook in het echt werd gemaakt met identiek dezelfde vorm. Dat is een beetje de omgekeerde wereld: eerst het beeld van het glas en pas daarna het echte glas.

ArchitectuurPhotoshopSimulatie 3D specialist photoshop redesigning branding digitale beeldbewerking reclame materiaal

Bilderbilder doet rebranding in Photoshop

design designer logo advertising advertisement advertentie reclame brusselbilderbilder branding brand rebranding ontwerp restyle social media campaign

Rebranding in Photoshop

Retailers hebben strakke deadlines. Een rebranding betekent immers onherroepelijk dat de winkel sluit wegens verbouwingen. Dan is een snelle workflow zonder opmetingen, zonder 3D-software en zonder renderen een geschenk uit de hemel.
In dit geval was de rebranding nog complexer; de winkel is één van de beschermde monumenten in de Dumontwijk in De Panne en ook de diensten voor cultureel erfgoed in moesten hun zegen geven over de aanpassingen.

Workflow

Bilderbilder nam een snelle foto en begon eerst het straatmeubilair te wissen om een  overzichtelijke impressie te kunnen illustreren van de veranderingen. Daarna begon het echte werk: de facade herstylen op basis van een briefing waarbij we marketing, rendabiliteit en architectuur combineerden. Alles in perspectief, letterlijk dan.

Het beeld werd uitgekiend gestructureerd zodat we snel opties konden laten zien, mogelijke kleurvariaties en vooral combinaties.

De klant kreeg een twintigtal ultra-realistische voorstellen te zien. Het definitieve concept werd de briefing voor de leveranciers, én als officiele bijlage toegevoegd aan de stedenbouwkundige bouwaanvraag.

FotoretoucheMode fotobewerking retouche foto

Fotobewerking bij fashion fotoshoots

fotobewerking retouche foto gent
fotobewerking retouche foto gent
fotobewerking retouche foto
digitale beeldbewerking modefotografie model modellen studio photography

Fotobewerking in een fashion workflow

Flatterend licht, perfecte kleurweergave, scherp  tot in de details. Bij Fashion-fotografie wordt het uiterste gevraagd van fotograaf, stylist en model. Maar ook van de retoucheurs die de fotobewerking moeten doen. Of het nu foto’s zijn voor webshop met een precieze weergave van de producten of uiterst artistieke sfeerbeelden, zonder deskundige fotobewerking haal je niet het maximum ui je beelden.
Toen Mayenne, een designer van heel strakke handtassen, BilderBilder vroeg om modefoto’s te shooten én te retoucheren stonden we ogenblikkelijk klaar. Ze wist dat ze kon rekenen op kunde en de ervaring, veel creatieve ambitie en heel veel enthousiasme om precies de stijl te bereiken die ze voor ogen had.

Beeldmontage

Om een beeld zo goed mogelijk te shooten zijn meestal verschillende opnames nodig: een beeld waar het model precies goed kijkt, foto’s met verschillende belichtingen van de kleding, de lege achtergrond en wellicht nog enkele fotos om alle details goed in beeld te brengen. Dat heten we een fotografische beeldmontage bij Bilderbilder.

Al deze beelden moeten uiteindelijk dat ene beeld gaan vormen dat je voor ogen hebt. BilderBilder maakt in samenwerking met de art director een naadloze compilatie van de beste shots. Voor campagnes, web en social media. Wanner we starten met de fotobewerking kunnen we nog alle correcties uitvoeren om het beeld zo sterk mogelijk maken of het (ook een heel andere) sfeer geven.

Fotobewerking

Na het maken van de montage begint de fijnere fotobewerking van het beeld. Alle details moeten juist zijn. We corrigeren oneffenheden waar dat nodig is. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de huid, nagels en haar van het model maar ook aan beschadigingen of kreukels en vlekken. In overleg halen we de storende elementen netjes weg.

Kleuroptimalisatie en -correctie

Door belichting en reflectie wijken kleuren op een foto steevast af van het origineel. Voorgrondkleuren lijken trouwens anders wanneer de achtergrond veranderd wordt. En bij textiel en fashionfoto’s is een perfecte weergave van de kleuren nu net heel belangrijk om uw klanten een juist beeld te geven. We bekijken samen hoe we de foto optimaal van kleur, tonaliteit, contrast en ook van sfeer kunnen maken.

Belichting

Actiefoto’s perfect belichten is geen sinecure. In post productie gaan we dan ook onder- of overbelichte delen van de foto aanpassen, of het karakter van het licht finetunen tot eerder spotlight, sfeerbelichting, of bijvoorbeeld koel, strak licht. Achteraf kan er nog veel worden aangepast wat uw beeld nog veel beter maakt en uw product aantrekkelijker. Wij houden van licht en spelen er graag mee tot je helemaal tevreden bent over je beeld.

Sfeer

Door deskundig (kleine) correcties in de belichting van een beeld aan te passen, kunnen we de foto net iets meer punch geven of je product precies juist in de spotlight plaatsen. Belichting is een niet te onderschatten factor voor het slagen van een beeld maar ook voor het scheppen van sfeer. Net iets koeler, een heel pak warmer, filmisch, retro… wij houden van een uitdaging en hopen dat je iets moois bedenkt.

fashion mode shoot fashion fotografie photography magazine glossy woman model antwerpenfashionshoot modefotografie fifties girl art director sfeerbeeld foto editing branding brussel
FotomontagePhotoshop bilderbilder social content

Banners maken met leveranciersbeelden

bilderbilder social contentbilderbilder social content

Social content en mooie bannerbeelden: Altijd verrassend moeilijk.

Als je op zoek bent naar een mooi beeld om als banner te gebruiken dan wordt één ding heel snel duidelijk. 95% van de gemaakte beelden zijn in een 3 op 4 verhouding gemaakt. Als die nog eens rechtopstaand geshoot zijn dan valt er niet veel mee aan te vangen om ze als banner te gebruiken. De simpelste oplossing is ze te laten shooten, maar niet als je daarvoor naar het buitenland moet.

Wat maakt een bannerbeeld een bannerbeeld?

Wanneer je het beeld de hoofdrol geeft in je communicatie op een breed en laag vlak, dan heten wij dat een bannerbeeld. We hebben de term zelf uitgevonden om het makkelijk te maken waarover we praten. Een bannerbeeld heeft immers moeilijkere spelregels dan een klassieke foto. Bannerbeelden zie je vooral in social content zoals op Facebook-profielfoto’s, op websites, maar ook sommige beelden op aanhangwagens, spandoeken en point-of-sale materiaal vallen onder die term. Een voorbeeld zie je hier.

In veel toepassingen zijn bannerbeelden gewoon het gevolg van de afmetingen van de drager. Bij websites is het meer een bewuste keuze om op één pagina veel foto te tonen, en toch ook goed leesbare tekst zonder dat je meteen moet scrollen of klikken. Daarover weten websitebouwers veel meer dan bilderbilder trouwens.

Op naar de horizon

Ergens hebben we allemaal de neiging om in één oogopslag alles te zien. Ook de lucht, of een vluchtroute, wie weet. Maar sowieso hebben beelden met een ver landschap en lucht iets meer. Verkoop je kampeerartikelen dan speelt dat verre, niet alledaagse landschap nog een veel belangrijkere rol. Bovendien zorgen beelden met wat luchtigheid voor een zekere rust en zijn ze minder agressief-reclameachtig in-your-face. Er is meer sfeerschepping om het zo te noemen.

Bij bannerbeelden heb je weinig speelruimte. Je horizon — zichtbaar of verborgen — valt best in het smalle beeld. Anders heb je een foto met bijna uitsluitend lucht of bijna uitsluitend voorgrond. Dit kan wel mooie beelden opleveren maar het verandert wel het verhaal van je landschapsfoto. En het verhaal maakt de foto, zeker bij reclame- of visuele communicatie. En zeker bij social content waar doorklikken heel belangrijk is.

Bruikbare voorgrond

Het wordt nog moeilijker wanneer je op de voorgrond je onderwerp uit een andere foto wil toevoegen. Je moet er de plaats voor hebben, en het is bij voorkeur een deel van de foto waar je onderwerp ook inhoudelijk past. Een caravan op een modderige ondergrond zou aspirant-kampeerders wel eens kunnen laten besluiten om af te zien van hun aankoop, of eerst in een SUV te investeren. Een iets te nadrukkelijk detail in reclamefoto’s laat de kijker onherroepelijk nadenken over iets waarover hij beter niet te veel nadenkt.

De goeie kant op

Bij vervoermiddelen komt er nog een belangrijk detail op de proppen wanneer je een natuurlijk aanvoelend beeld wil construeren: een auto of caravan in een vreemde positie op de openbare weg wordt heel snel te dramatisch. Je mag immers niet vergeten dat de caravanfoto geshoot is in een bepaalde hoek en dat ze gelijnd staat in een bepaald richting die je slechts heel subtiel kan aanpassen. In tegenstelling tot de echte situatie is het hier dus de caravan die bepaalt welke richting de weg moet volgen.

Loskoppelen

Als het echt niet lukt kun je de caravan loskoppelen. Sorry, we hebben het over de fotomontage nu, niet over de echte situatie. We bedoelen het loskoppelen van de achtergrond van het perspectief van de caravan. Simpel uitgedrukt betekent dat de caravan zo plaatsen dat je niet meer voelt in de foto waar ze precies op de weg staat. Dat kan door ze groter te plaatsen en het deel waar ze de grond raakt buiten het beeld te laten vallen. Er is een nadeel: de caravan staat niet meer volledig op de foto. Bovendien blijft het perspectief van de caravan bepalen waar je ze kan plaatsen. Je hebt meer maneuvreerruimte maar dat betekent niet dat je meteen carte blanche krijgt.