detoureren achtergrond background lifestyle beelddigitale beeldretouche editing photoshop expert reclamecampagne pos

Een gestileerd 3D-beeld als hoofdonderdeel van een merk

Water verkopen is een beetje zoals lucht verkopen. Het is alom tegenwoordig maar je ziet het niet. En water van merk X ziet er identiek uit als water van merk Y. Wie water wil verkopen heeft dus een sterk merk nodig, en een sterke stijl, en vooral sterke visuals die water weergeven op een manier die de consument aanspreekt.

Merk-identiteit

Bij veel retailmerken wordt de identiteit van het merk hoofdzakelijk gedragen door de verpakking van je product. Beelden van de verpakking worden dikwijls meer gebruikt dan het logo alleen. Het is dus een goeie strategie om belang te hechten aan die beelden en zo zo nauwkeurig mogelijk te gaan definiëren. Die beelden passen ook in een long-term strategie en gaan zo een cornerstone vormen in je communicatie.

Fotobewerking voor branding en packaging

Productcodes

Water is een verhaal apart. Om het als zodanig herkenbaar en overtuigend te maken in warenhuizen, wordt meestal blauw gebruikt. Wanneer het water zichtbaar is doorheen je verpakking, of een heel typische verpakking heeft die consumenten associëren met water heb je meer vrijheid. Bij Lifjalla zit het water echter in een atypische bag-in-box verpakking, waardoor je alle troeven moet uitspelen om het als drinkwater verkocht te krijgen aan de consument. Je moet ze immers niet alleen een nieuw merk leren kennen, je moet hen bovendien ook vertrouwd maken met een uitzonderlijke verpakking.

Merkwaarden

Daarbovenop wil je de merkwaarden van je product zichtbaar maken in je beelden. Het komt er dus op aan om het beeld zodanig aan te passen dat het bijvoorbeeld luxueus oogt, of ambachtelijk zoals bij veel gin-merken, of exotisch zoals bij veel koffie-merken, of efficiënt zoals bij alle scheermateriaal. In dit geval moest Lifjalla jong en fris ogen, kwalitatief en een trendy kantje hebben.

Implementatie

Het Lifjalla-beeld van het glas werd aangepast volgens het reclamemedium. Er werd een aangepaste versie gemaakt voor quadrichromie met een extra Pantone-kleur en blinkende spotvernis voor de verpakking bijvoorbeeld. Maar er werden ook simulaties gemaakt om het product in allerlei alledaagse beelden te monteren. In gestapelde paletten bijvoorbeeld voor de sales-afdeling. Of als blikvanger in een simulatie van een onfotografeerbare water-fabriek.

Het mooiste is dat het glas, oorspronkelijk zo ontworpen om modern te ogen op een verpakking, nadien ook in het echt werd gemaakt met identiek dezelfde vorm. Dat is een beetje de omgekeerde wereld: eerst het beeld van het glas en pas daarna het echte glas.