Social content en mooie bannerbeelden: Altijd verrassend moeilijk.
Als je op zoek bent naar een mooi beeld om als banner te gebruiken dan wordt één ding heel snel duidelijk. 95% van de gemaakte beelden zijn in een 3 op 4 verhouding gemaakt. Als die nog eens rechtopstaand geshoot zijn dan valt er niet veel mee aan te vangen om ze als banner te gebruiken. De simpelste oplossing is ze te laten shooten, maar niet als je daarvoor naar het buitenland moet.
Wat maakt een bannerbeeld een bannerbeeld?
Wanneer je het beeld de hoofdrol geeft in je communicatie op een breed en laag vlak, dan heten wij dat een bannerbeeld. We hebben de term zelf uitgevonden om het makkelijk te maken waarover we praten. Een bannerbeeld heeft immers moeilijkere spelregels dan een klassieke foto. Bannerbeelden zie je vooral in social content zoals op Facebook-profielfoto’s, op websites, maar ook sommige beelden op aanhangwagens, spandoeken en point-of-sale materiaal vallen onder die term. Een voorbeeld zie je hier.
In veel toepassingen zijn bannerbeelden gewoon het gevolg van de afmetingen van de drager. Bij websites is het meer een bewuste keuze om op één pagina veel foto te tonen, en toch ook goed leesbare tekst zonder dat je meteen moet scrollen of klikken. Daarover weten websitebouwers veel meer dan bilderbilder trouwens.
Op naar de horizon
Ergens hebben we allemaal de neiging om in één oogopslag alles te zien. Ook de lucht, of een vluchtroute, wie weet. Maar sowieso hebben beelden met een ver landschap en lucht iets meer. Verkoop je kampeerartikelen dan speelt dat verre, niet alledaagse landschap nog een veel belangrijkere rol. Bovendien zorgen beelden met wat luchtigheid voor een zekere rust en zijn ze minder agressief-reclameachtig in-your-face. Er is meer sfeerschepping om het zo te noemen.
Bij bannerbeelden heb je weinig speelruimte. Je horizon — zichtbaar of verborgen — valt best in het smalle beeld. Anders heb je een foto met bijna uitsluitend lucht of bijna uitsluitend voorgrond. Dit kan wel mooie beelden opleveren maar het verandert wel het verhaal van je landschapsfoto. En het verhaal maakt de foto, zeker bij reclame- of visuele communicatie. En zeker bij social content waar doorklikken heel belangrijk is.
Bruikbare voorgrond
Het wordt nog moeilijker wanneer je op de voorgrond je onderwerp uit een andere foto wil toevoegen. Je moet er de plaats voor hebben, en het is bij voorkeur een deel van de foto waar je onderwerp ook inhoudelijk past. Een caravan op een modderige ondergrond zou aspirant-kampeerders wel eens kunnen laten besluiten om af te zien van hun aankoop, of eerst in een SUV te investeren. Een iets te nadrukkelijk detail in reclamefoto’s laat de kijker onherroepelijk nadenken over iets waarover hij beter niet te veel nadenkt.
De goeie kant op
Bij vervoermiddelen komt er nog een belangrijk detail op de proppen wanneer je een natuurlijk aanvoelend beeld wil construeren: een auto of caravan in een vreemde positie op de openbare weg wordt heel snel te dramatisch. Je mag immers niet vergeten dat de caravanfoto geshoot is in een bepaalde hoek en dat ze gelijnd staat in een bepaald richting die je slechts heel subtiel kan aanpassen. In tegenstelling tot de echte situatie is het hier dus de caravan die bepaalt welke richting de weg moet volgen.
Loskoppelen
Als het echt niet lukt kun je de caravan loskoppelen. Sorry, we hebben het over de fotomontage nu, niet over de echte situatie. We bedoelen het loskoppelen van de achtergrond van het perspectief van de caravan. Simpel uitgedrukt betekent dat de caravan zo plaatsen dat je niet meer voelt in de foto waar ze precies op de weg staat. Dat kan door ze groter te plaatsen en het deel waar ze de grond raakt buiten het beeld te laten vallen. Er is een nadeel: de caravan staat niet meer volledig op de foto. Bovendien blijft het perspectief van de caravan bepalen waar je ze kan plaatsen. Je hebt meer maneuvreerruimte maar dat betekent niet dat je meteen carte blanche krijgt.