Strakke packshots: Scandinavisch met witte tinten
Strakke packshots van exclusieve handtassen.
Met supermodel.
Een nieuwe collectie handgemaakte handtassen en een supermodel. Maar geen fotograaf.
Als een modeontwerper je benadert voor strakke packshots voor exclusieve, lederen handtassen en metéén ook zorgt voor een supermodel, dan begint het al kietelen. Maar wanneer we ook zelf de beelden moeten maken, dan worden we heel enthousiast.
De vraag
BilderBilder werd benaderd door een ontwerpster van handgemaakte lederen handtassen om in samenwerking beelden te creëren van haar nieuwe collectie. Samen met haar styliste had zij al een clean en sereen moodboard gemaakt en was er een heel duidelijk idee van hoe de beelden moesten worden.
De vraag voor BilderBilder was dit uit te voeren, zowel de fotografie als de beeldbewerking.
Dat wij het hele proces op die manier kunnen uitwerken is niet altijd het geval maar het is wel heel prettig. Fotografie en retouche kunnen perfect op elkaar afgestemd worden en dat zorgt voor een vlotte samenwerking en resultaat.
Zachte witte beelden
Een witte achtergrond met witte kaders en model met wit kleedje waarop de nieuwe collectie handtassen gepresenteerd zou worden. De ontwerpster wilde graag mooie zachte beelden zodat haar handgemaakte tassen een duidelijk contrast vormden met de rustige bleke achtergrond. Het model werd gevraagd een serene pose aan te nemen zodat niet zij maar de producten op te voorgrond kwamen te staan.
Uitwerking en resultaat
De shoot verliep volgens planning maar door de verschillende lichtbronnen en het vele wit in het beeld was de witbalans niet juist. Alle foto’s vertoonden een storende groene kleurzweem. Dat is geen fout, en ook geen onoverkomelijk probleem, het is eerder inherent aan fotografie. En zeker wanneer retoucheurs fotograferen.
Qua kwaliteit, scherpte en sfeer zaten de beelden wel helemaal goed. Vooral de sfeer was de cruciale factor voor de styliste. In postproductie werd dan ook eerst de kleurzweem uit de beelden verwijderd. Daarna werd in overleg met de ontwerpster een selectie van beelden gemaakt die verder geretoucheerd werden voor de website en social media.
Het was niet de bedoeling in postproductie de beelden essentieel te veranderen. Bij sommige shoots wordt verregaande retouche gezien als essentieel onderdeel van het fotografisch proces. Hier was het de bedoeling details te optimaliseren, de kleuren juist te zetten van de tassen en onregelmatigheden zoals kreuken en vlekjes wegnemen. Kleine aanpassingen om de serene beelden nog sterker en overtuigender te maken.
De witbalans
Witte beelden hebben hun eigen spelregels. Het wit moet neutraal zijn en mag geen enkele kleurzweem hebben. Wordt het wit te donker dan heb je grijs, maar wordt het wit te wit dan worden de beelden hard, eerder meer reclameachtig dan fashion. Bovendien moeten witte elementen zoals kleedjes toch voldoende contrasteren op de achtergrond.Witte beelden retoucheren is dus ene kwestie van heel subtiele aanpassingen.
Verrassend genoeg blijft het wit wel kleur bevatten. De saturatie van alle witte partijen naar nul herleiden, zodat je eigenlijk een stukje zwart-wit foto in je kleurenbeeld verkrijgt is dus absoluut geen oplossing.