creative content reclame campagnefoto bewerken bewerking kleurcorrectie lichtcorrectie beeldbewerking reclameretoucheur beeldbewerking freelance expertfoto bewerken bewerking kleurcorrectie lichtcorrectie beeldbewerking reclame

Wat doet toning voor je beeld? 

Toning is een term die oorspronkelijk vooral gebruikt werd bij het aanpassen van kleuren van filmmateriaal. Toning zorgt ervoor dat je beelden veel meer sfeer krijgen door het wit van de highlights een bepaalde kleur te geven, en het zwart van de schaduwen een ander kleur. De meest gebruikte kleuren zijn geel of oranje voor de witte partijen en blauw voor de donkere tinten. Dit zijn complementaire kleuren waardoor het effect nog versterkt wordt. Het effect met deze kleuren valt te vergelijken met de belichting tijdens een zonsondergang. Er is ook een tendens om beelden te ’tonen’ in een soort vintage-stijl die heel erg doet denken aan oude kleurenfoto’s.

Veel social media apps bieden via hun kleurfilters of -effecten ook een soort toning aan. Het succes ervan bewijst dat toning de impact en de sfeer van doorsnee foto’s een ferme upgrade kan geven.

Hier een filmpje op youtube dat mooi uit de doeken doet wat toning precies doet.

Vrolijk beeld op sombere dag

Al heb je een shoot nog zo zorgvuldig gepland, soms zit het licht én het weer echt niet mee. Maar ook dan hoef je niet metéén de shoot opnieuw te doen, en de fotograaf, het model én de locatie terug te boeken. Er is een goedkopere en snellere oplossing: grondige retouche.

Strakke briefing

Bij een professioneel creatieproces, zoals bij reclamebureaus of fotostudio’s, is er meestal weinig ruimte om af te wijken van het voorgestelde concept. De foto wordt geschetst en door verschillende afdelingen goedgekeurd. Hiervan afwijken is meestal geen optie meer na algemene goedkeuring; het beslissingsproces is immers te complex. Bovendien verwachten de klanten van een reclamebureau steevast dat onvoorziene omstandigheden opgelost worden, daar heb je nu eenmaal professionals voor.

Strakke planning

Voor shoots op locatie en met modellen, is hershooten meestal ook geen optie. Wanneer fotografen, locaties, modellen en stylistes weer beschikbaar zijn op één en dezelfde dag, is de deadline voor aflevering van het fotomateriaal misschien al verstreken. Als een hershoot al haalbaar is, verdubbelt bovendien de kostprijs van het beeld onmiddellijk. Hershooten is dus quasi altijd een vervelende beslissing met gevolgen op het vlak van budget, timing en planning.

Retouche als vangnet

Om het beeld weer conform de briefing te krijgen moest vooral de achtergrond onder handen genomen worden. Een grote uitdaging, want reflecties op de ramen in combinatie met de lichte kleuren van de achtergond lieten ons weinig opties om er een vrolijk, kleurrijk en warm winterbeeld van te maken. Het beeld was bovendien onderdeel van een reeks waardoor het onvermijdelijk dezelfde look-and-feel van de andere beelden moest hebben.

Maar ook wanneer de juiste accesoires niet voorhanden zijn tijdens de shoot, is retouche essentieel. Zo verlies je geen tijd, wordt je planning niet overhoop gegooid, omdat je na de shoot toch over een grote mate van editeerbaarheid beschikt.

Juiste kleuren

Bij producten die verkocht worden is kleurretouche eigenlijk altijd nodig. Zeker bij kledij is het noodzakelijk om de kleuren af te stemmen op het staal. Het omgevingslicht en kleurreflecties van muren of vloer zorgen er immers voor dat bij de opname de kleuren drastisch veranderen. Maar ook optische effecten bijvoorbeeld wanneer twee complementaire kleuren tegen elkaar geplaatst worden laat de kleuren anders lijken. Een rode appel op een groene achtergrond toont bijvoorbeeld altijd roder, terwijl dezelfde appel op een knalrode achtergrond eerder vuilrood wordt. Bij artistieke foto’s is er veel meer vrijheid over alle kleuren, maar als het beeld gebruikt wordt in een commerciële situatie — folder, webshop, warenhuis — dan is de juiste kleur heel erg bepalend over het succes van de verkoop.