bilderbilder Poin-of-sale materiaal pos-materiaal pos advertising branding produkt lifestyle magazine

Point-of-Sale materiaal zonder beelden

Je start met een business, maar alles zit nog in productie, waardoor je geen beeldmateriaal kan fotograferen voor point-of-sale materiaal. Bilderbilder kwam met een oplossing voor Beaurage. Hier zijn wat tips om ervoor te zorgen dat je relevant en overtuigend promotiemateriaal kan ontwikkelen terwijl je product nog in de kinderschoenen staat.

Packshots kun je faken

Op basis van ontwerpfiles is het mogelijk om een realistisch beeld van je product te gaan maken. Wanneer je weet hoe het product er gaat uitzien is het dus relatief makkelijk om de meeste man-made producten en de meeste verpakkingen te ilustreren zonder eigen fotomateriaal. In dit geval was een balkvormige doos de eenvoud zelf. Het product zelf — de fles — was makkelijk te vinden bij de leverancier van de fles. En toen we de ontwerpbestanden kregen hadden we snel een levensecht productbeeld.

Hout, groen en water

Het parfum zelf gaf na wat gebrainstorm en tests met stockbeelden zelf de aanleiding tot de visual. Zoals het hoort. Een lichtgroen gekleurd parfum met toetsen van frisse bloemen en houterige geuren… De link met een frisgroen bos was snel gelegd. Onze marketing- en packaging-ervaring uit een vorig leven kwam heel goed van pas om aan te voelen hoe goed de gezochte bosbeelden klopten met het product. Het point-of-sale materiaal moest een geur oproepen, fris en fruitig, aanwezig, jong… Materie die je wel aanvoelt, maar die alleen in ellenlange papers van psychoanalitici kunnen uitgelegd worden, en niets te maken hebben met stijl of esthetiek.

Stockbeelden of fotograferen?

Laat ons duidelijk zijn, om het eindresultaat voor te stellen om klanten toelaten te kunnen kiezen, zijn er weinig opties. Schetsen geven enkel een lay-out of een vlakverdeling weer. Daar ben je niks mee voor beelden die associaties moeten oproepen, of een bepaalde stijl moeten weergeven. Om weer te geven wat het moet worden, doen we dus dikwijls beroep op reeds gemaakte beelden. Voor het definitieve eindbeeld dat tot in de puntjes af moet zijn heb je wel opties: hoge-resolutie stockbeelden of een fotoshoot.

Fotografie?

Een beeld op locatie shooten vergt wat voorbereiding. Je moet eerst de goeie locatie vinden, en je moet ervoor zorgen dat er geen verrassingen opduiken op het moment dat je de shoot gepland hebt. Verrassing nummer één is het weer. Er zijn zelden momenten in België dat je honderd procent zeker kan zijn van het weer. Maar zo kunnen er nog wat onverwachte factoren ferm roet in het eten gooien. Het seizoen bijvoorbeeld; een bos in de winter of de herfst ziet er heel anders uit dan een fris, ontluikend en mistig lentebos.

Je wordt wel beloond met heel wat voordelen: je bent de enige eigenaar van het beeld, dus het kan niet onverwacht opduiken in communicatie van andere bedrijven. Bovendien kun je onderdelen apart shooten in dezelfde lichtomstandigheden waardoor je nog beter het ultieme eindbeeld kan samenstellen. En ook niet onbelangrijk: je kan het beeld veel ruimer kaderen waardoor je nadien minder moeite hebt om het beeld aan te passen aan andere formaten.